Saturday, February 23, 2013

HIRE PURCHASE INTEREST

Assalamualaikum, semua. Semalam aku baru saja call mak aku. Sebabnya 2hari lepas mak ada cakap abah nak beli kereta baru. Huhuhu. Nie first time abah beli kereta baru, sebelum-sebelum nie dia beli kereta secondhand je. Maklum lah kami nie orang susah. Abah kerja sebagai peneroka je, tapi abah tak pernah masuk ladang. Sebabnya, abah berniaga buka kedai runcit kat rumah kami. Mak pula menjahit. Huhuhu.

Rasanya Exora Bold nie lah kot yang abah baru order.
Disebabkan abah ada bawa lesen berniaga, maka boleh lah abah nak buat loan untuk nak beli Exora Bold yang dia teringin sangat tue. Kalau nak harap dekat slip gaji peneroka, memang tak lepas lah nak buat loan tue. Memang lah happy bila nak beli kereta baru. Tapi bila buat loan, macam biasa lah. Benda yang paling aku tak suka Interest @ Bunga @ Riba. Bagi aku interest tue sangat membebankan.

"Dah lah harga kereta kat Malaysia nie mahal-mahal, takkan kita nak bayar interest banyak pula kan. So, tahan nafsu dan kumpul duit banyak-banyak. Nanti boleh beli kereta cash. Biar secondhand asalkan tak berhutang. Kalau nak beli kereta baru, bayar lah downpayment banyak sikit yerk. Asalkan kurang beban kita kelak."

Walaupon abah bayar banyak untuk downpayment, tapi still ada interest yang banyak lagi dalam loan tue. So, aku cakap lah nak bagi duit ASB untuk bagi banyak lagi downpayment abah aku. Lagipon aku bukan nya nak guna lagi duit-duit yang aku kumpul tue. So, baik bagi pinjam kat abah dulu. Pinjam yerk. Bukan nak berkira tapi masa nie tak mampu lagi. Nanti kalau dah mampu baru boleh bagi duit kat parents. Huhuhu. 

0 comments: