Sunday, January 20, 2013

DUGAAN


Assalammulaikum. Kita sering kali menempuhi pelbagai dugaan dalam hidup ini. Kadang-kadang dugaan yang kita bakal tempuhi sama dengan dugaan orang lain. Namun apa yang membezakannya ialah bagaimana kita menghadapi dugaan tersebut. Sama ada kita menggunakan dugaan itu secara positif untuk menjadikan diri kita lebih baik, atau kita bertahan dengan dugaan atau pun kita terus mengangkat bendera putih tanpa ada sebarang usaha.

Mungkin sudah sangat lama keluarga aku tak menghadapi dugaan. Aku masih ingat lagi waktu dulu, aku masih bersekolah, satu demi satu dugaan datang melangkah masuk dalam hidup kami. Alhamdulillah kami berjaya tempuhi semua dugaan itu dengan baik. Malah kami menjadi keluarga yang lebih baik dari sebelumnya. Mungkin dugaan kali ini juga hadiah Yang Esa kerna Dia akan memberi dugaan kepada orang yang Dia sayangi. Mungkin jua dugaan ini akan menjadikan kami lebih baik.

“Ya Allah, berikanlah abah dan mak kekuatan untuk menghadapi dugaan Mu ini. Jika dugaan ini terlalu berat buat mereka, Engkau ringankan lah dugaan ini bagi mereka.”



0 comments: